Stichting Embrace

De geest van God, de HEER, rust op mij, want de HEER heeft mij gezalfd.

Ons verhaal

Slapende mensen in de portieken, andere zoekend naar eten in de vuilnisbak of onder een dun dekentje op een bankje totaal genegeerd door het grootste deel van de mensen die langs hun heen lopen. Op deze manier kwamen ze in aanraking met de daklozen in Boedapest, Hongarije. Vanaf dit moment sluiten ze deze mensen in hun hart, daarna zijn er veel bijzondere dingen gebeurd.  Ze begonnen met het met het brengen van goederen naar opvangcentra voor daklozen in Hongarije en het organiseren van zending reizen voor jongeren.
In 2011 hebben ze officieel Stichting Embrace opgericht. Niet alleen onze passie was hiervoor de motivatie, maar ook een duidelijke roeping die ze ervaarden van God.

Vanaf het begin is dit voor ons een leidende tekst geweest:
De geest van God, de HEER, rust op mij,
want de HEER heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft Hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan geketenden hun bevrijding Jesaja 61:1

Hoe verder gaan?

De ritjes met goederen en zendingsreizen bleven ze doen, maar ze wilden meer en Hongarije werd meer hun “thuis” dan Nederland. Omdat ze realiseerden dat ze beter van dienst kunnen zijn door in Hongarije te wonen, zijn ze in 2015 samen met hun 2 kinderen verhuisd. Sindsdien zijn ze teamleiders van Embrace Hongarije en hebben ze verschillende projecten opgezet om daklozen en armen te helpen.

Niet gepland, wel gebeurd!

In 2017 zijn ze met z’n drieën begonnen met één keer per maand een zondagse kerkdienst voor daklozen en armen. Momenteel is er elke zondag kerkdienst en zijn er zo’ 35-50 mensen aanwezig. Bij de gevangenis die er naast ligt luisteren sommige bewakers en gevangenen mee. Bij goed weer is de kerkdienst altijd buiten. In de afgelopen jaren hebben ze ongeveer 20 mensen gedoopt en in april 2022 werd Koral Church erkend als een officiële Hongaarse baptistenkerk.

Samenwerken

Zowel in Nederland als Hongarije zijn er veel mensen betrokken bij de werkzaamheden. Het samenwerken met de lokale mensen/organisaties/overheden is voor Michel en Janet ook belangrijk. Dit doen ze al vanaf het begin en breidt steeds verder uit.

Mee doen? Er zijn verschillende manieren waarop jij kan helpen!

Ik doe mee!

De gevolgen daarvan zijn heel bijzonder en vaak groter dan dat ze horen, zien en beseffen. Hongarije is hun thuis, ze zijn dankbaar voor alles wat er gebeurt en kijken uit naar alle dingen die nog gaan komen!