Our feet failed…our faith grew!

“You called me up upon the waters, the great unknown, where feet may fail.”

life

Juli 2016…
Na een lange, intensieve en mooi tijd van voorbereiding ligt er een zomer voor ons waarin we met drie groepen jongeren het verschil mogen gaan maken. Erna in september drie weken een klusgroep. Het belooft weer een bijzondere periode te worden.

Het is nu bijna een jaar na ons vertrek. Als we kijken wat er in deze tijd is gebeurd komt er bij ons maar 1 woord naar boven:“Amazing”
Jonatan en Elisa hebben een goed en leuk schooljaar gehad. Ondanks de andere taal, andere school en ander land hebben ze allebei de docenten verbaasd doen staan. Jonatan kon bij zichzelf blijven ondanks hoe of wat anderen deden en verzorgde zelfstandig zijn huiswerk. Bij Elisa verwachtten ze flink wat hobbels na de intake test, maar ze liet het tegenovergestelde zien! Van elke dag bijles in Engels ging ze al snel naar 2x en erna naar 1x. Dagelijks thuis met haar bezig zijn en een goede begeleiding op school zorgde het ervoor dat ze een jaar van succes ervaringen achter de rug heeft en een geweldige scorelijst! We zijn trotse ouders en dat laten we ze weten ook 🙂
Onze missie:
Een aantal highlighs willen we delen, maar naast deze dingen zijn er nog heel veel meer bijzondere gebeurtenissen geweest. Het ontvangen en werken met de vele bezoekers die geweest zijn bijvoorbeeld!

We konden eten geven aan mensen/gezinnen met een lege maag en lege kasten vullen met voedsel. Konden een aantal mensen (en een meisje van 8) van de straat af in een shelter krijgen en aan werk.

De eerste maanden van het begeleiding programma hebben laten zien dat een onvoorwaardelijke en gelijkwaardige benadering vrucht geeft. Vertrouwen en openheid was er al snel en geloof me dat is geen vanzelfsprekendheid in het werken met deze gezinnen. Steeds weer worden we stil hiervan. Mensen die openen voor ons waarvan ons werd gezegd dat we niet eens binnen zouden komen!
We hebben mogen zien en ervaren hoe “verdrukten” steeds weer aangeraakt werden/worden door de liefde die we uitdelen.Ongeloof, tranen en knuffels bij het besef dat we echt om hen geven. Maar ook natte ogen bij ons als je in het bos daklozen bezoekt en ze vertellen met de tranen over hun wangen dat in alles Jezus hun houvast is.

Er was de start van de daklozenkerk. Bezoekers worden geraakt en de gesprekken nadien zijn onbeschrijfelijk bijzonder en waardevol. Daar is geen volle “kerk”voor nodig!

Het jaar heeft ons zowel in Hongarije als in Nederland nieuwe, waardevolle contacten gebracht. Daar zijn we ontzettend dankbaar voor.
In alles zien we steeds weer dat God dichtbij is. In alles wat we doen en overal waar we komen zijn we ons ervan bewust dat de weg is voorbereid. Dat ervaren we steeds weer opnieuw.
Ons financiële plaatje is daar ook een voorbeeld van.
Ons maandelijks support was en is niet dekkend, maar ondanks dat hebben we altijd onze werkzaamheden kunnen uitvoeren. Financieel ondersteunen van onze missie is niet zomaar een bankoverschrijving.
Het is deel zijn van deze missie!
Het is het mogelijk maken van levens veranderende en reddende hulp en begeleiding!!
Naast dat we er zelf hard aan werken, vertrouwen we er steeds weer op dat God steeds weer harten zal aanspreken om op deze wijze deel te worden van Zijn plan.

Het zou niet eerlijk zijn als we zouden zeggen dat alles zonder hobbels is verlopen. Met regelmaat kregen we met tegenslagen of beter gezegd uitdagingen te maken. Van terugkerende auto problemen tot gezondheidsproblemen van onszelf en de kinderen. Zowel Michel als ik moesten extra naar Nederland i.v.m. een overlijden en een ouder die door het oog van de naald is gekropen.
Dat zijn dingen waarvan je van te voren weet dat ze kunnen gebeuren, maar eerlijk gezegd als je er dan voor en in staat zijn het delen van het leven waar je jezelf niet op kan voorbereiden.
Maar ook in deze periodes hebben we Zijn nabijheid mogen ervaren.

In alles van het afgelopen jaar hebben we inderdaad “feet may fail”ervaren.
Maar het heeft altijd geresulteerd in meer geloof, meer vertrouwen, passie en doorzettingsvermogen!

“And there we find YOU in the mystery, in oceans deep our faith will stand!”