Het gebeurt “gewoon” steeds weer…….

Half januari alweer..meer dan een half jaar zijn we nu in ons nieuwe thuis.

Het vorige blog is alweer een tijdje geleden en de werkzaamheden en ontwikkelingen staan hier alles behalve stil!

De kinderen hebben hun kerstrapport en vakantie gehad. De rapporten van de kinderen waren in 1 woord geweldig. We zijn dan ook enorm trots op onze kids!

Bezoek hadden we geen tekort aan in december. Het was een gezellige boel. Als laatste was Fam. Van de Slikke met hun twee kinderen hier. Voor onze kinderen was dat een echt feest. Lekker samen spelen, er op uit met elkaar, samen kerst, een week lijkt dan een aardig tijdje maar het vloog voorbij.

Wat staat er allemaal op onze agenda de komende maanden?

Pieter van den Hoek en Ivo Braamse komen een week in april om mee te lopen in ons werk en hiervan een documentaire te maken!! Geweldig!!

Inmiddels is bekend dat we deze zomer drie groepen hebben uit Nederland!! Wat een enorme zegen. Voor een klusgroep in september staat een aanbod in de steigers, dus daar horen we later nog van!Het in elkaar zetten van een volledig programma voor deze groepen loopt nu al. Wekelijks zijn we hiermee bezig. Het verschil met afgelopen jaren is dat we een nieuwe locatie erbij hebben. Tapiobiscke. Ook hier werken we vanuit de school als basis. Het verschil is alleen met Tiszaszalka dat dit geen Baptisten school is en wordt geleidt door een tijdelijke directeur. Zoals jullie misschien al begrijpen betekend dit dat meer door ons zelf geregeld moet worden.We werken heel nauw samen met Robbie. Hij is werkzaam bij de Hungarian Bapist Aid en woont zelf ook in Tapiobiscke. Vanwege de schrijnende situatie daar op de school en bij ontzettend veel gezinnen daar nam hij Michel mee naar zijn woonplaats in april 2015. Vervolgens kwamen er bij ons de aanvragen voor de groepsreizen en dat was een match met deze bestemming voor twee van de drie groepen.Tijdens de actie schoenendoos hebben we als gezin kennis gemaakt met een groot gedeelte van de kinderen en een kijkje genomen in de school.Vraagje; Is er iemand onder jullie die zich voor kan stellen dat school geen geld heeft om een triangeltje te kopen? Dat er geen computerles gegeven kan worden omdat de computers veel te oud zijn? De situatie op deze school is echt schrijnend en het is dan ook een enorme zegen om hier te mogen gaan helpen. Gezinnen selecteren om bij aan het werk te gaan wordt in dit geval ook door ons geregeld samen met Robbie. Belangrijk hierin is dat we in de periode naar de zomer toe al een aantal keren bij hun langs gaan. Op die manier ontstaat er vertrouwen een heel belangrijk punt voor ons en voor hen.

Elke donderdag ( en vanaf februari ook op de maandag) zijn we te vinden op de Maglodi ut zoals jullie weten. Het is en enorme zegen om daar te zijn. Onze aanwezigheid heeft effect, elke week weer. Vanaf deze week zijn we begonnen om brood mee te nemen. Hier vragen ze altijd om , maar krijgen ze daar niet bij hun “soepje”. Deze week hebben we dit voor het eerst gedaan en het was een ZEER groot succes! Wat een dankbaarheid en vreugde!! Op deze locatie mogen wij veel aanpassingen en verbeteringen doorvoeren. Dat is ontzettend gaaf, want deze locatie heeft veel potenties. Komende week en de weken erna zullen we aan de slag gaan met het huiselijk maken van de locatie, zorgen dat er wekelijks een preekuur is van de sociall workers, de openingstijden aanpassen en de manier van omgaan met de bezoekers bespreken. Voorbeeld hiervan is het opruimen van de stoelen terwijl er nog bezoekers zijn etc. De teamleider van deze locatie heeft aangegeven dat we op deze locatie “Carte Blache” hebben. “Doe ermee wat jullie willen, wij hebben vertrouwen in jullie en werken erin mee”.  Ook de district burgemeester is er blij mee, want die vindt alles goed wat het straatbeeld in zijn district verbeterd. Het is dan ook ons streven van deze locatie een plek van aandacht en erkenning te maken en niet alleen “voedseluitgifte”punt. Vanuit die aandacht groeit namelijk relatie. En vanuit relatie hopen we mensen van de straat te krijgen en herstel en verandering te realiseren.

Met de family-shelter zijn ook nog gesprekken gaande betreffende het bieden van sociaal/pastorale hulp.

Komende week zullen we in het bezit komen van warmhoud ketels. Hierin kunnen we grotere hoeveelheden voedsel warm houden en dus uitdelen op de straat. Staande op een locatie schijn je een vergunning nodig te hebben, maar dat hebben we opgelost door “mobiel” te blijven! Ketel in de trolley en rollen maar!Een tijdje terug zijn we in contact gekomen met een Koreaans echtpaar wat elke week voedsel uitdeelt. Omdat hun voor 6 weken weg moeten, zullen wij dit deze periode overnemen. Elke dinsdag zullen we rijst en soep uitdelen aan de daklozen/verslaafden op station Deli in Boedapest.

Het familiebegeleiding programma loopt goed en bijzonder. Laatste keer kwam ik bij een gezin binnen die had de dag ervoor haar vader begraven. Ik wist dat dit het geval zou kunnen zijn, omdat hij de keer ervoor in zijn laatste fase zat. Maar dan kom je binnen en dan zie je en hoor je een vrouw die gewoon helemaal op is..leeg. Helemaal logisch na zo een week. Op zo een moment laat ik alles van wat op het “lijstje” stond los. Ik heb naar haar verhaal geluisterd en gevraagd of ik voor haar mocht bidden. Dat vond ze heel erg fijn. Ze kon geen antwoord geven op mijn vraag of ze nog genoeg eten had voor de rest van de maand. “Alles is op aan de begrafenis, mijn broers wilden niet meebetalen”. De volgende dag heb ik wat boodschappen gedaan en bij haar bezorgd.Het andere gezin waar ik heen ging zat in de situatie van geen eten meer en geen geld voor de medicijnen voor de kinderen. Hartbrekend. Ook hier hebben we kunnen ondersteunen met basisvoedsel en een gasfles zodat ze weer kon koken.In januari kunnen we een gezin verder op weg helpen door het doneren van twee schapen. Een mannetje en een vrouwtje. Op deze manier kunnen ze de wol verkopen en ook fokken en verkopen.Deze schapen kunnen worden aangeschaft door de actie die er in de Evangelische Rafael gemeente Goes is gehouden!! Binnenkort zullen wij jullie dan ook met behulp van foto’s kennis laten maken met “JAAP en SANDRA” , twee schapen die toekomst bieden!Het programma laat zien dat het brede effecten heeft, meer dan we hadden kunnen bedenken…

Tsja en dan zorgt een bezoekje aan de dierenarts er ook nog voor dat je kennis maakt met een groep hier in onze woonplaats die gezinnen in (extreme)armoede  helpt. Ze helpen voornamelijk door het geven van hulpgoederen. Via facebook zagen ze wat wij doen. En zo gebeurt het dan dat Michel inmiddels al een aantal gezinnen heeft bezocht hier in Érd en voedselpakketten heeft kunnen uitdelen!

We vervelen ons dus absoluut niet!

Het maakt ons steeds weer stil als we zien hoe dingen lopen, het maakt ons steeds weer stil wat we voor mensen kunnen betekenen en het maakt ons steeds weer stil omdat we beseffen dat we door dit alles Zijn liefde mogen en kunnen laten zien..