Op water lopen..

Hoogste tijd voor een nieuw blog, het aftellen is inmiddels begonnen! De afgelopen weken zijn er veel dingen geregeld. Het eerste wat afgevinkt kon worden op onze lijst was de school van de kinderen. Eind maart kregen we de officiële bevestiging dat Jonatan en Elisa zijn toegelaten op school. Jonatan in 5th grade en Elisa in 3th grade. Jonatan doet eigenlijk een jaar over, maar dit hebben we met opzet gedaan. Hij is een jonge leerling en alles bij elkaar genomen leek ons dit allemaal het beste besluit. Wat een enorme kreet van blijdschap gaven we hier bij de officiële bevestiging!

Het tweede wat wij van ons lijstje geschrapt kon worden is ons huis. Na veel wegen onderzocht te hebben is het uiteindelijk “Hopmans wonen” geworden die ons huis gaat “inhuren”. Wat is dat dan hoor ik jullie denken!? Inhuren betekend dat Hopmans ons huis huurt en streng controleert en mede onderhoudt. Voor ons houdt dat in dat we een zekerheid hebben van betaling en toezicht op het huis en dat is ons heel veel waard. Het verhuren van ons huis was uiteraard een grote voorwaarde om te kunnen vertrekken, want dubbele lasten is gewoon geen optie. Het feit dat dit ook afgevinkt kan worden is dan ook een grote opluchting, maar ook bevestiging dat we op de goede weg zitten. De weg naar bestemming!

Een huis in Hongarije is uiteraard ook iets wat geregeld moet worden. We zullen daar een huis huren en we hebben 2 dagen om er samen 1 uit te kiezen. Ik vlieg 10 juni naar Hongarije, Michel rijdt met de bus zodat er alvast een groot deel van onze inboedel erheen kan. Op donderdag 11 en vrijdag 12 hebben we de tijd om een plekje voor ons gezin te zoeken. Dit is niet iets wat we alleen allemaal moeten regelen, onze vrienden daar zorgen voor de afspraken met de juiste mensen die ons wat woningen kunnen laten zien. We hebben er alle vertrouwen in! Op zaterdag 13 juni zal ik terug vliegen naar Nederland. Michel blijft daar om zaken te regelen en alvast het een en ander in het huis te doen.

Lijstje-afvinken-150x150to-do

Voor Embrace zijn we hard aan het werk en moet er veel gebeuren. Ons TFC (Thuis front commissie) heeft versterking mogen ontvangen en daar zijn we heel blij mee. Kees Fonteine, welkom aan boord! Deze groep mensen achter ons is van groot belang. Deze week nog heb ik mogen ervaren hoe fijn het is om samen over zaken na te denken en ze samen aan te kunnen pakken. Het is namelijk gewoon niet meer mogelijk om alles zelf te moeten regelen. Koningsdag was ook daarin een goed voorbeeld. Matthijs als coördinator acties /markten heeft dit grotendeels zelf geregeld in Goes en dat is super. Hij heeft trouwens versterking gekregen van Sander van Deventer in zijn werkzaamheden, ook voor jou een warm welkom Sander!

Ondertussen staan er overal dozen in ons huis en pak ik zaken direct in als ik weet dat ik die niet nodig meer heb de komende tijd. Alles op het laatste moment is iets wat ik uit alle macht wil voorkomen. Het halen van internationale uitreksels van alles en iedereen heb ik ook grotendeels achter de rug. Misschien helemaal niet nodig, maar in Hongarije bij een balie staan en er dan achter komen dat dit wel verstandig was geweest, dat zou alles behalve prettig zijn! Daarnaast nog een aantal administratieve zaken die ik gewoon goed geregeld wil hebben voordat we vertrokken zijn. Alle dagen zitten echt vol en het is dan ook opletten dat we als gezin en als man en vrouw af en toe echt een dag van “samen zijn zonder afleiding” plannen.

familie

Op water lopen.. is de titel van dit blog. Waarom? Heel veel zaken zijn rond of bijna rond. Het stuk financiële ondersteuning is dat echter nog niet. Wij en anderen werken daar hard aan, maar meer dan dat kunnen wij als mens niet doen. Via deze weg willen we u als lezer vragen om dit punt mee te nemen in gebed en om er over na te denken ons maandelijks te ondersteunen , uw hulp is hard nodig. Naast hard werken eraan blijft geloof en vertrouwen over. Vertrouwen kunnen hebben betekend dagelijks je focus juist houden, steeds weer. Je niet laten bepalen door de omstandigheden en vasthouden aan alle beloftes die God ons heeft gedaan…en Hem daarin vooral geen beperkingen op laten leggen door onze ratio of door de ratio van anderen. Niets is onmogelijk voor Hem. Hierin is wel belangrijk dat ik (en Michel) steeds weer die bevestiging vragen dat we wandelen in Zijn wil. Het mooie en bizarre is dat we die ook steeds weer krijgen. Door preken, uitspraken van en gesprekken met  mensen, dingen die we lezen op een moment dat we het moeilijk hebben en dus ook door zaken als bijvoorbeeld het verhuurd hebben van ons huis. Makkelijk..nee dat is het absoluut niet altijd, maar dit is wel hoe wij ons leven willen uitleven. Wandelen in Zijn bestemming en vertrouwen hebben ten allen tijde, ongeacht of dit tegen onze ratio ingaat of niet.

water